Sabtu, 26 November 2011

KEKELUARGAAN DI ERA GLOBALISASI

Era Globalisasi merupakan fenomena pengucupan ruang dan masa. Pendedahan kepada teknologi maklumat yang meluas menyebabkan manusia berada di dalam ruang dunia yang lebih kecil manakala kecanggihan sistem pengangkutan membolehkan mobiliti manusia dengan mudah dan pantas. Menurut Waters (1995), proses globalisasi telah mendorong masyarakat bergerak bebas dari satu lokasi ke lokasi lain yang merentangi sempadan negara-negara yang berada sangat jauh di antara satu sama lain. Ini bermakna proses globalisasi, dikatakan mampu merapatkan penduduk dunia yang pelbagai bangsa, bahasa dan budaya ke satu arah yang lebih sejagat sifatnya. Pergerakan yang berlaku ini berpunca daripada faktor penghijrahan untuk mencari kehidupan baru, mencari peluang-peluang pekerjaan yang lebih baik ataupun tujuan-tujuan pelancongan.

 
Globalisasi dikatakan begitu berpengaruh melayari sistem kapitalisme dan seringkali berjaya menerobosi kekangan pemerintah, sempadan negara, budaya dan undang-undang. Malah proses globalisasi juga mampu melewati kawalan demokrasi institusi-institusi di peringkat kerajaan (Panitch 1996). Era globalisasi dikenali sebagai era informasi dan teknologi tetapi ia juga dipanggil sebagai era informasi.


Menurut Mittelman (1996), proses globalisasi membawa modenisasi di negara-negara membangun ke pelusuk yang paling terpencil dan mundur. Kesannya bukan sahaja dirasai oleh individu yang terlibat dalam perdagangan antarabangsa tetapi juga anggota masyarakat yang menggunakan barangan dan perkhidmatan import. Proses ini bukan sahaja membentuk satu ruang multi-budaya yang unik tetapi juga menimbulkan banyak gangguan seperti pergolakan sosial, tekanan politik dan kejutan serta konflik budaya.

 
Dari satu aspek, globalisasi telah menyumbangkan penjimatan masa kepada manusia dan kelapangan masa tersebut boleh diisi dengan aktiviti-aktiviti kekeluargaan, tetapi dari satu aspek yang lain penggunaan teknik pengeluaran just - in – time, aplikasi kerja mengikut syif dan tele-cottage dikatakan telah menyebabkan seseorang itu bekerja lebih masa dan tidak mempunyai masa yang cukup untuk bersama keluarga. (Naisbitt 1982). Waters (1995), seseorang ahli sosiologi telah mengkonsepsikan globalisasi sebagai proses sosial yang mengurangkan pengaruh geografi terhadap susunan sosial dan budaya.

 
Secara umumnya, proses globalisasi boleh mengubah sistem nilai dalam institusi kekeluargaan dan masyarakat di sesebuah negara atau dunia seluruhnya. Dalam konteks ini, perbincangan akan berdasarkan kepada sejauh manakah globalisasi berupaya mengubah sistem kekeluargaan dan pembangunan sesebuah masyarakat serta kesannya kepada kesejahteraan negara.


Cabaran Wanita Bekerjaya

Seiring dengan matlamat utama Dasar Wanita Negara bagi menjamin perkongsiaan saksama manfaat pembangunan dan mengintegrasikan wanita dalam semua sektor pembangunan negara selaras dengan kemampuan dan kehendak wanita bagi mempertingkatkan mutu kehidupan, membasmi kemiskinan, menghapus kejahilan dan buta huruf, dan menengakkan negara aman, makmur dan sentosa, maka wanita turut sama terpaksa berhadapan dengan cabaran era globalisasi. Sama ada seseorang wanita itu bekerjaya mahupun tidak, wanita tidak boleh lari dari peranan fitrah kejadiannya iaitu sebagai isteri dan ibu yang merupakan tunjang kepada kebahagiaan sesebuah keluarga:

a).Keluarga merupakan institusi sosial paling asas yang berfungsi menghubungkan individu dalam masyarakat dengan institusi sosial yang lain seperti ekonomi, politik dan pendidikan.

b).Keluarga boleh memainkan tugas penting dalam menentukan kestabilan dan kesejahteraan masyarakat melalui fungsi sebagai agen pembaikan semula sumber perlindungan, agen sosialisasi, kawalan tingkah-laku, sumber sokongan emosi dan menyediakan status sosial.

c).Proses komunikasi dalam keluarga pula merupakan unsur signifikan yang menentukan perananan-peranan yang boleh dimainkan oleh setiap individu.


Globalisasi telah merangsangkan pertumbuhan syarikat-syarikat transnasional yang turut melibatkan penyertaan kaum wanita dalam arus perdana sistem perekonomian. Penyertaan kaum wanita dalam perkembangan penggunaan tenaga sumber manusia sedikit sebanyak memberi kesan sampingan kepada institusi keluarga yang mana tugas utama wanita tidak lagi hanya setakat menjaga anak dan menguruskan rumahtangga mereka seperti yang dilakukan sebelum ini. Dalam kehidupan moden lazimnya, kebanyakan pasangan suami isteri bekerja dan tugas penjagaan anak telah berubah samada kepada saudara-mara atau kepada pengasuh-pengasuh yang diupah. Keadaan ini telah mengubah peranan dan fungsi keluarga. Globalisasi juga bukan hanya meningkatkan penyertaan golongan wanita dalam perkembangan perekonomian tetapi juga turut mengubah komposisi keluarga daripada tradisional kepada nuklear. Perubahan dalam proses sosialisasi yang ditinggalkan oleh institusi keluarga berupaya meningkatkan tingkahlaku divian di dalam masyarakat.


Cabaran Terhadap Nilai

Perubahan dalam sistem nilai dan budaya turut memberi kesan kepada institusi keluarga. Proses sosialisasi yang dipengaruhi oleh era global telah merubahkan corak pembelajaran mengenai nilai, norma, tradisi dan kepercayaan sesebuah masyarakat. Perubahan dalam corak perkahwinan samada perkahwinan lewat atau perkahwinan campur, mempunyai saiz keluarga yang kecil dan tinggal jauh dengan sanak-saudara boleh mengancam keseimbangan nilai budaya dan norma kehidupan yang diamalkan oleh masyarakat tersebut. Proses mengadaptasikan nilai dan budaya samada bersifat universal atau global telah menyumbangkan kepada wujudnya masalah penagihan dadah, jenayah remaja dan lepak di negara ini. Budaya universal atau global ini dipengaruhi oleh budaya barat dan penularan budaya barat dalam kehidupan masyarakat di negara-negara membangun banyak dipengaruhi oleh perkembangan media massa, gaya hidup elit, mewah, canggih dan senang yang digambarkan menyebabkan masyarakat kehilangan arah dan tujuan hidup.

 
Pendominasian budaya barat perlu diawasi supaya ianya tidak menelan budaya dan identiti sendiri dan sekaligus meruntuhkan institusi kekeluargaan di negara ini. Hakikatnya, fenomena Europeanisation dan Americanisation semakin berkembang dan berpengaruh di negara-negara membangun termasuklah negara kita. Keadaan ini berlaku selari dengan perkembangan proses globalisasi. Budaya global dilihat sebagai elemen yang menghakis kebudayaan setempat dan sekaligus mewujudkan satu budaya yang bersifat hemogen.


Cabaran ICT

Penggunaan internet dan pelayaran di lebuhraya siber telah mengakseskan pelbagai maklumat dari seluruh pelusuk dunia dengan mudah dan pantas. Perkembangan teknologi ini seolah-olah telah mengecilkan ruang dunia dan dunia seperti tidak mempunyai sebarang rahsia.


Dalam masyarakat tradisional, seseorang individu mengidentifikasikan diri mereka mengikut landasan agama yang diikuti atau bangsa yang menjadi keturunan mereka. Ketaatan kepada kerajaan dan agama adalah ciri yang paling menyerlah dalam mengidentifikasikan diri mereka di peringkat global. Sifat ini telah berubah dalam kehidupan moden kerana sifat-sifat individualistik, materialistik dan kompetatif telah mendominasi dalam corak kehidupan di abad ini. Peranan agama dalam kehidupan telah dipinggirkan kerana pengaruh sekularisme dan budaya pembaratan yang menonjol.


Cabaran Sosial

Globalisasi juga telah mengubah corak perhubungan sosial keluarga dan masyarakat. Perkembangan sistem kapitalisme dan sikap mementingkan keuntungan individu menyebabkan ketiadaan masa untuk mewujudkan hubungan kekeluargaan yang sejahtera. Dalam masyarakat global hubungan yang terjalin adalah lebih kompleks kerana ia melibatkan organisasi yang besar. Ini menyebabkan berlakunya hubungan sosial yang rigid di dalam rangkaan yang sempit untuk menjalinkan hubungan yang mesra. Ia juga dibatasi dengan kekangan yang diwujudkan oleh organisasi atau menurut pandangan Max Weber sebagai birokrasi. Dalam masyarakat moden yang dipengaruhi oleh globalisasi peranan kerajaan didapati tidak begitu berkesan untuk membentuk pemikiran rakyat. Peranan media dan individu yang berkarisma lebih signifikan dalam pembentukan pemikiran.


Pengwujudan masyarakat global seterusnya amalan budaya dan kod etika global boleh mengancam identiti dan budaya sedia ada yang dipegang oleh sesebuah masyarakat. Walaupun amalan budaya dan etika global dianggap memberi kesejahteraan kepada keadilan sosial tetapi dalam masa yang sama ianya boleh meruntuhkan kepelbagaian budaya yang lain yang telah wujud sekian lama dengan uniknya. Amalan budaya global melahirkan masyarakat yang bersikap individualistik, memikirkan manfaat diri sendiri dan kurang berminat mewujudkan hubungan kekeluargaan. Kecanggihan teknologi maklumat dan komunikasi menyebabkan mereka kurang memerlukan bantuan orang lain dan lebih berdikari. Hubungan kekeluargaan menjadi semakin renggang apabila komunikasi antara anggota keluarga berkurangan. Dalam hal ini, proses sosialisasi dikatakan berjalan dalam keadaan yang kurang sempurna dan fungsi-fungsi lambat laun boleh musnah. Apabila institusi keluarga dalam masyarakat terancam ia mampu menjejaskan kestabilan hubungan di antara institusi ini dengan institusi-institusi sosial yang lain.


Menangani Era Globalisasi

Walau apapun cabaran yang wujud ekoran tempias globalisasi, peranan wanita sama ada bekerjaya mahupun tidak, hendaklah kembali kepada peranan fitrahnya. Jika tidak, tempias globalisasi boleh menjadi puting beliung kepada diri, keluarga, masyarakat dan negara. Wanita sebagai tunjang kepada keluarga perlu kuat, kental dan kukuh agar keluarganya tidak hancur dihempas gelombang era globalisasi ini. Antara persiapan/ persediaan/ benteng pertahanan yang perlu ada antaranya ialah 1.) Ilmu Pengetahuan - informasi; 2). Kemahiran
Rol Model; 3). Pemantauan; 4). Memastikan Matlamat Keluarga Tercapai; 5). Masa Berkualiti; dan 6). Komitmen/ Perihatin/ Kepekaan.

Tiada ulasan: