Artikel ini membincangkan mengenai masalah gejala sosial di kalangan remaja yang semakin bertambah di Malaysia, dan bahayanya kepada pembangunan negara jika tidak dibanteras dan diatasi seberapa segera dengan menggunakan kaedah atau strategi yang berkesan. Ia merupakan tajuk yang dirasakan sangat penting dan perlu diberi perhatian oleh semua pihak sama ada ibu bapa, keluarga, kerajaan dan sebagainya dalam usaha menanggani masalah ini.
Penulis telah mengenalpasti dan menyenaraikan bahawa sekurang-kurangnya terdapat tiga faktor yang mempengaruhi perkembangan peribadi manusia. Ketiga-tiga faktor ini bergabungjalin membentuk personaliti, perangai dan keperibadian individu, iaitu; sifat semulajadi, asuhan, dan usahanya untuk mendapatkan tempat atau ruangnya sendiri dalam persekitarannya.
Menurut penulis, sifat semulajadi ialah binaan genetik atau baka yang diwarisi iaitu gabungan tret atau sifat yang tersendiri yang unik kepada seseorang individu. Anak-anak dilahirkan sebagai individu yang istimewa dengan ciri-ciri mental dan fizikal yang tersendiri yang mempengaruhi tingkah laku dan pilihan tingkah laku mereka. Penulis mengakui bahawa secara semulajadinya seseorang kanak-kanak yang tidak diberi didikan, bimbingan dan tidak ditunjuk ajar dengan mencukupi mengenai nilai dan moral, akan terdorong untuk melakukan tingkah laku memberontak, mementingkan diri sendiri, tidak jujur, langsang, mengeksploitasi dan tamak.
Asuhan pula didefinasikan oleh penulis sebagai penjagaan dan pengisian akan sahsiah atau personaliti anak-anak melalui kasih sayang, jaminan keselamatan, disiplin dan dorongan. Justeru itu anak-anak yang dibesarkan oleh ibubapa tanpa bertanggungjawab; tidak mengenali dan mentaati tuhan; dan persekitaran tanpa kasih sayang dan berstruktur akan mudah terpengaruh dengan persekitaran yang berbahaya dan merosakkan perjalanan hidup mereka.
Manakala usaha untuk mendapatkan tempat atau ruangnya sendiri dalam persekitarannya menurut penulis ialah ruang seseorang kanak-kanak adalah hasil dari peristiwa, kejadian dan keadaan yang membentuk dunia khusus seseorang bermula dari ia dilahirkan hingga ke tahap remaja atau dewasa.
Jelas penulis lagi, sekiranya masalah gejala sosial ini dibiarkan begitu saja tanpa apa-apa tindakan membanteras, ianya akan membawa akibat negatif bukan sahaja kepada individu itu sendiri tetapi juga kepada bangsa dan negara. Sekiranya ramai dari remaja dan belia kita terlibat dalam perbuatan jenayah, melepak, dan lain-lain gejala yang tidak sihat, ini akan mengakibatkan negara kita pada masa akan datang kekurangan tenaga kerja yang bertanggungjawab, berpendidikan, amanah dan sihat dari segi mental. Bayangkanlah apa akan terjadi jika sebahagian besar dari kakitangan awam dan juga swasta di negara kita tidak amanah dan tidak bertanggungjawab.
Penulis mencadangkan tiga bentuk tindakan yang boleh dilakukan untuk menanggani masalah gejala sosial, iaitu; yang pertama ialah tindakan pencegahan atau preventif. Ia bertujuan untuk mencegah atau menghalang timbulnya tingkah laku itu. Ia boleh dilakukan secara proaktif melalui program-program pencegahan dengan mengenalpasti isu-isu utama yang membawa salah laku seperti tekanan rakan sebaya, perhubungan, sikap keseluruhan, kebosanan, pelajaran, estim kendiri, dadah dan dorongan seksual.
Tanpa asas yang kukuh dalam pegangan dan pengetahuan agama, nilai moral, kekuatan dalaman, matlamat masa depan yang jelas, suasana mesra keluarga yang tidak suportif, tidak mempunyai kemahiran dalam menyelesaikan masalah dan konflik, dan mudah terpengaruh dengan persekitaran yang tidak sihat, akan menyebabkan kelapan-lapan isu di atas boleh menyelewengkan para remaja kepada melakukan salah laku dan merosakan diri.
Untuk itu, penulis menyarankan agar setiap remaja perlu diajarkan dengan empat kemahiran bagi membolehkan mereka membina tembok atau benteng dalam diri mereka yang boleh menghalang mereka dari tertarik kepada melakukan salah laku iaitu; kemahiran menyelesaikan masalah dengan teknik yang berkesan; kemahiran mengajar anak-anak membina matlamat yang jelas dan mengarahtujukan aktiviti harian untuk mencapai cita-cita dalam hidup; kemahiran menolak tarikan menyalahguna dadah melalui pendidikan dan penerangan mengenai bahaya najis dadah; dan akhir sekali kemahiran menghadapi tekanan rakan sebaya melalui program pembinaan remaja iaitu menguatkan sikap mental dan peribadi supaya mampu menyelesaikan masalah yang dihadapi.
Yang kedua; ialah tindakan represif atau menekan. Penulis melihatnya sebagai tindakan memberhentikan tingkah laku itu seawal mungkin atau menghalang dari timbulnya masalah yang lebih serius. Usaha menindas pelanggaran norma-norma sosial dan moral dapat dilakukan dengan mengadakan hukuman ke atas setiap perbuatan atau penyelewengan sama ada ketika kanak-kanak berada di rumah (ibu bapa atau keluarga yang mengawal dan bertanggungjawab) mahupun ketika di sekolah (guru atau pengurusan sekolah yang mengawal dan bertanggungjawab).
Yang ketiga; ialah tindakan kuratif atau pemulihan iaitu tindakan membaikpulih orang yang telah terjerumus ke dalam kancah gejala sosial melalui perkhidmatan kaunseling dan psikoterapi yang mana menurut penulis mampu membantu remaja dalam menghadapi krisis, kebuntuhan dalam hidup mereka atau pun menghadapi apa jua masalah peribadi dan sosial. Menurut penulis lagi, perkhidmatan kaunseling boleh dijalankan secara individu atau kelompok dengan menggunakan pendekatan yang “mesra remaja” (iaitu bagi remaja yang sebenarnya tidak mahukan kaunseling) selaras dengan apa yang disarankan oleh William Glasser dalam Teori Realitinya dengan menggunakan lapan langkah iaitu;
1. Mengenali dan bermesra dengan klien, mencipta perhubungan dan dapatkan kepercayaan klien.
2. Dapatkan gambaran dan pandangan klien mengenai apa yang mereka lakukan, serta perasaan mereka terhadap tingkah laku mereka.
3. Bantu klien belajar membuat penilaian mengenai tingkah lakunya. Bantu klien meneliti sama ada apa yang mereka lakukan benar-benar menolong diri mereka.
4. Setelah dapat membuat penilaian, bantu mereka meneroka tingkah laku alternatif iaitu tingkah laku yang boleh dibuktikan lebih menolong.
5. Dapatkan komitmen klien untuk membuat perubahan.
6. Setelah klien berjanji atau membuat komitmen untuk berubah bantu mereka mempelajari tanggungjawab melakukan perubahan itu dan memenuhi komitmen yang telah dibuat.
7. Berikan motivasi untuk klien melakukan perubahan.
8. Mestilah bersikap tegas. Ketegasan kaunselor akan menguatkan keazaman klien untuk memenuhi komitmennya untuk berubah.
Kesimpulannya, usaha baik penulis dalam menghasilkan artikel ini sememangnya langkah yang bertepatan dan bersesuaian dalam usaha membanteras atau membendung fenomena gejala sosial yang kian meningkat masa kini. Usaha ini juga dapat membantu memberi input kepada ibu bapa, keluarga, sekolah, masyarakat, NGO, dan kerajaan untuk menanggani masalah ini dengan sistematik. Setidak-tidaknya langkah penulis ini telah meletakkan kaunseling sebagai salah satu alat (tool) kepada penyelesaian gejala sosial masa kini.
Penulis telah mengenalpasti dan menyenaraikan bahawa sekurang-kurangnya terdapat tiga faktor yang mempengaruhi perkembangan peribadi manusia. Ketiga-tiga faktor ini bergabungjalin membentuk personaliti, perangai dan keperibadian individu, iaitu; sifat semulajadi, asuhan, dan usahanya untuk mendapatkan tempat atau ruangnya sendiri dalam persekitarannya.
Menurut penulis, sifat semulajadi ialah binaan genetik atau baka yang diwarisi iaitu gabungan tret atau sifat yang tersendiri yang unik kepada seseorang individu. Anak-anak dilahirkan sebagai individu yang istimewa dengan ciri-ciri mental dan fizikal yang tersendiri yang mempengaruhi tingkah laku dan pilihan tingkah laku mereka. Penulis mengakui bahawa secara semulajadinya seseorang kanak-kanak yang tidak diberi didikan, bimbingan dan tidak ditunjuk ajar dengan mencukupi mengenai nilai dan moral, akan terdorong untuk melakukan tingkah laku memberontak, mementingkan diri sendiri, tidak jujur, langsang, mengeksploitasi dan tamak.
Asuhan pula didefinasikan oleh penulis sebagai penjagaan dan pengisian akan sahsiah atau personaliti anak-anak melalui kasih sayang, jaminan keselamatan, disiplin dan dorongan. Justeru itu anak-anak yang dibesarkan oleh ibubapa tanpa bertanggungjawab; tidak mengenali dan mentaati tuhan; dan persekitaran tanpa kasih sayang dan berstruktur akan mudah terpengaruh dengan persekitaran yang berbahaya dan merosakkan perjalanan hidup mereka.
Manakala usaha untuk mendapatkan tempat atau ruangnya sendiri dalam persekitarannya menurut penulis ialah ruang seseorang kanak-kanak adalah hasil dari peristiwa, kejadian dan keadaan yang membentuk dunia khusus seseorang bermula dari ia dilahirkan hingga ke tahap remaja atau dewasa.
Jelas penulis lagi, sekiranya masalah gejala sosial ini dibiarkan begitu saja tanpa apa-apa tindakan membanteras, ianya akan membawa akibat negatif bukan sahaja kepada individu itu sendiri tetapi juga kepada bangsa dan negara. Sekiranya ramai dari remaja dan belia kita terlibat dalam perbuatan jenayah, melepak, dan lain-lain gejala yang tidak sihat, ini akan mengakibatkan negara kita pada masa akan datang kekurangan tenaga kerja yang bertanggungjawab, berpendidikan, amanah dan sihat dari segi mental. Bayangkanlah apa akan terjadi jika sebahagian besar dari kakitangan awam dan juga swasta di negara kita tidak amanah dan tidak bertanggungjawab.
Penulis mencadangkan tiga bentuk tindakan yang boleh dilakukan untuk menanggani masalah gejala sosial, iaitu; yang pertama ialah tindakan pencegahan atau preventif. Ia bertujuan untuk mencegah atau menghalang timbulnya tingkah laku itu. Ia boleh dilakukan secara proaktif melalui program-program pencegahan dengan mengenalpasti isu-isu utama yang membawa salah laku seperti tekanan rakan sebaya, perhubungan, sikap keseluruhan, kebosanan, pelajaran, estim kendiri, dadah dan dorongan seksual.
Tanpa asas yang kukuh dalam pegangan dan pengetahuan agama, nilai moral, kekuatan dalaman, matlamat masa depan yang jelas, suasana mesra keluarga yang tidak suportif, tidak mempunyai kemahiran dalam menyelesaikan masalah dan konflik, dan mudah terpengaruh dengan persekitaran yang tidak sihat, akan menyebabkan kelapan-lapan isu di atas boleh menyelewengkan para remaja kepada melakukan salah laku dan merosakan diri.
Untuk itu, penulis menyarankan agar setiap remaja perlu diajarkan dengan empat kemahiran bagi membolehkan mereka membina tembok atau benteng dalam diri mereka yang boleh menghalang mereka dari tertarik kepada melakukan salah laku iaitu; kemahiran menyelesaikan masalah dengan teknik yang berkesan; kemahiran mengajar anak-anak membina matlamat yang jelas dan mengarahtujukan aktiviti harian untuk mencapai cita-cita dalam hidup; kemahiran menolak tarikan menyalahguna dadah melalui pendidikan dan penerangan mengenai bahaya najis dadah; dan akhir sekali kemahiran menghadapi tekanan rakan sebaya melalui program pembinaan remaja iaitu menguatkan sikap mental dan peribadi supaya mampu menyelesaikan masalah yang dihadapi.
Yang kedua; ialah tindakan represif atau menekan. Penulis melihatnya sebagai tindakan memberhentikan tingkah laku itu seawal mungkin atau menghalang dari timbulnya masalah yang lebih serius. Usaha menindas pelanggaran norma-norma sosial dan moral dapat dilakukan dengan mengadakan hukuman ke atas setiap perbuatan atau penyelewengan sama ada ketika kanak-kanak berada di rumah (ibu bapa atau keluarga yang mengawal dan bertanggungjawab) mahupun ketika di sekolah (guru atau pengurusan sekolah yang mengawal dan bertanggungjawab).
Yang ketiga; ialah tindakan kuratif atau pemulihan iaitu tindakan membaikpulih orang yang telah terjerumus ke dalam kancah gejala sosial melalui perkhidmatan kaunseling dan psikoterapi yang mana menurut penulis mampu membantu remaja dalam menghadapi krisis, kebuntuhan dalam hidup mereka atau pun menghadapi apa jua masalah peribadi dan sosial. Menurut penulis lagi, perkhidmatan kaunseling boleh dijalankan secara individu atau kelompok dengan menggunakan pendekatan yang “mesra remaja” (iaitu bagi remaja yang sebenarnya tidak mahukan kaunseling) selaras dengan apa yang disarankan oleh William Glasser dalam Teori Realitinya dengan menggunakan lapan langkah iaitu;
1. Mengenali dan bermesra dengan klien, mencipta perhubungan dan dapatkan kepercayaan klien.
2. Dapatkan gambaran dan pandangan klien mengenai apa yang mereka lakukan, serta perasaan mereka terhadap tingkah laku mereka.
3. Bantu klien belajar membuat penilaian mengenai tingkah lakunya. Bantu klien meneliti sama ada apa yang mereka lakukan benar-benar menolong diri mereka.
4. Setelah dapat membuat penilaian, bantu mereka meneroka tingkah laku alternatif iaitu tingkah laku yang boleh dibuktikan lebih menolong.
5. Dapatkan komitmen klien untuk membuat perubahan.
6. Setelah klien berjanji atau membuat komitmen untuk berubah bantu mereka mempelajari tanggungjawab melakukan perubahan itu dan memenuhi komitmen yang telah dibuat.
7. Berikan motivasi untuk klien melakukan perubahan.
8. Mestilah bersikap tegas. Ketegasan kaunselor akan menguatkan keazaman klien untuk memenuhi komitmennya untuk berubah.
Kesimpulannya, usaha baik penulis dalam menghasilkan artikel ini sememangnya langkah yang bertepatan dan bersesuaian dalam usaha membanteras atau membendung fenomena gejala sosial yang kian meningkat masa kini. Usaha ini juga dapat membantu memberi input kepada ibu bapa, keluarga, sekolah, masyarakat, NGO, dan kerajaan untuk menanggani masalah ini dengan sistematik. Setidak-tidaknya langkah penulis ini telah meletakkan kaunseling sebagai salah satu alat (tool) kepada penyelesaian gejala sosial masa kini.
1 ulasan:
boleh bagi link kepada jurnal asal?
Catat Ulasan