Kajian Lepas Dalam Negeri
Selain daripada kajian-kajian yang dilakukan di barat, terdapat juga kajian tempatan yang berkait dengan kualiti kehidupan bekerja. Antaranya kajian yang dilakukan oleh Sebastian (1983) ke atas pekerja-pekerja kilang di sebuah Syarikat Kayu di Jengka, Pahang. Kajian ini bertujuan untuk melihat kedudukan KKB pekerja-pekerja kilang di syarikat tersebut. Di samping itu beliau juga ingin melihat perbezaan kualiti di antara pekerja lelaki dengan pekerja perempuan. Kaedah temubual dan soal selidik telah digunakan untuk mendapatkan data maklumat. Keputusan kajian menunjukkan KKB di kalangan pekerja-pekerja adalah sederhana iaitu bagi pekerja lelaki adalah sederhana rendah dan bagi pekerja perempuan adalah sederhana tinggi. Keputusan juga menunjukkan wujudnya perbezaan signifikan di antara jantina bagi jumlah KKB.
Kajian oleh Ee Keng Hean (1988) adalah untuk melihat perbandingan KKB di antara pekerja kolar putih dan pekerja kolar biru di sebuah kilang eletronik. Keputusan kajian menunjukkan pekerja kolar putih didapati mempunyai tahap KKB yang lebih tinggi daripada pekerja kolar biru secara keseluruhan dan dimensi-dimensi perkembangan keupayaan, tanggungjawab sosial, upah, keselamatan dan ruang kehidupan. Sementara itu pekerja kolar putih dan pekerja kolar biru berada pada tahap yang sama bagi dimensi pertumbuhan berterusan, jaminan dan integrasi sosial. Keputusan ini telah menyokong kajian yang telah dibentuk berdasarkan penemuan Herzberg et al (1957) dan McCormick dan Tiffin (1965) serta teori Maslow (1943). Umur dan tempoh lama bekerja pula didapati tidak mempengaruhi KKB pekerja secara signifikan.
Teng Hock Meng (1989) pula melakukan kajian untuk melihat keberkesanan kumpulan kawalan mutu (KKM) kerja ke atas KKB, morale dan ketidakhadiran kerja. Keputusan kajian menunjukkan tiada perbezaan di antara ahli KKM dan bukan KKM dari segi KKB, morale dan ketidakhadiran kerja. Ini kerana tidak terdapat korelasi yang signifikan di antara KKB, morale dan KKM dengan ketidakhadiran kerja.
Kajian KKB oleh Cheah Sau Wan (1995) adalah untuk melihat hubungan di antara KKM dengan kepuasan hidup dan kepuasan hidup mengikut kategori pekerjaan. Subjek terdiri daripada 40 orang pekerja kolar putih dan 40 orang pekerja kolar biru. Dapatan daripada kajian ini menunjukkan bahawa tidak wujud hubungan di antara KKB dengan kepuasan hidup dan juga tidak memberi kesan kategori pekerjaan ke atas hubungan tersebut. Begitu juga tidak wujud perbezaan KKB mengikut kategori pekerjaan tetapi wujudnya perbezaan kepuasan hidup mengikut kategori pekerjaan. Secara keseluruhannya didapati pekerja kolar putih mempunyai KKB yang sama dengan pekerja kolar biru tetapi mempunyai kepuasan hidup yang lebih tinggi daripada pekerja kolar biru.
Kajian yang dilakukkan oleh Fatimah Wati Halim dan Iran Herman (1997) adalah untuk melihat hubungan nilai kerja, prestasi kerja dan KKB di kalangan pekerja sektor awam dan swasta. Secara khususnya kajian ini ingin melihat adakah terdapat perbezaan nilai kerja, KKB dan prestasi kerja di kalangan pekerja-pekerja di sektor awam dan swasta. Keputusan kajian menunjukkan nilai kerja yang diukur dengan alat ukuran Survey of Work Values (SWV) dan KKB pekerja-pekerja di sektor awam dan swasta tidak berbeza secara signifikan. Sebaliknya nilai kerja yang diukur dengan alat ukuran Nilai Kerja Malaysia (NKM) dan prestasi kerja berbeza secra signifikan. Secara perbandingan nilai kerja (NKM) dan prestasi pekerja sektor awam adalah lebih tinggi berbanding dengan para pekerja sektor swasta.
Secara keseluruhannya kajian ini memperlihatkan bahawa min nilai kerja di sektor awam dan swasta yang diukur dengan alat ukuran SWV adalah sederhana. Sebaliknya min nilai kerja yang diukur dengan alat ukuran NKM adalah tinggi. Pekerja disektor awam mempunyai min nilai kerja yang lebih tinggi berbanding dengan pekerja-pekerja di sektor swasta. KKB pekerja-pekerja dikedua-dua sektor secara umunnya berada pada tahap sederhana. Namun begitu terdapat kehidupan bekerja pekerja di sektor swasta lebih tinggi daripada para pekerja disektor awam.
Selain daripada kajian-kajian yang dilakukan di barat, terdapat juga kajian tempatan yang berkait dengan kualiti kehidupan bekerja. Antaranya kajian yang dilakukan oleh Sebastian (1983) ke atas pekerja-pekerja kilang di sebuah Syarikat Kayu di Jengka, Pahang. Kajian ini bertujuan untuk melihat kedudukan KKB pekerja-pekerja kilang di syarikat tersebut. Di samping itu beliau juga ingin melihat perbezaan kualiti di antara pekerja lelaki dengan pekerja perempuan. Kaedah temubual dan soal selidik telah digunakan untuk mendapatkan data maklumat. Keputusan kajian menunjukkan KKB di kalangan pekerja-pekerja adalah sederhana iaitu bagi pekerja lelaki adalah sederhana rendah dan bagi pekerja perempuan adalah sederhana tinggi. Keputusan juga menunjukkan wujudnya perbezaan signifikan di antara jantina bagi jumlah KKB.
Kajian oleh Ee Keng Hean (1988) adalah untuk melihat perbandingan KKB di antara pekerja kolar putih dan pekerja kolar biru di sebuah kilang eletronik. Keputusan kajian menunjukkan pekerja kolar putih didapati mempunyai tahap KKB yang lebih tinggi daripada pekerja kolar biru secara keseluruhan dan dimensi-dimensi perkembangan keupayaan, tanggungjawab sosial, upah, keselamatan dan ruang kehidupan. Sementara itu pekerja kolar putih dan pekerja kolar biru berada pada tahap yang sama bagi dimensi pertumbuhan berterusan, jaminan dan integrasi sosial. Keputusan ini telah menyokong kajian yang telah dibentuk berdasarkan penemuan Herzberg et al (1957) dan McCormick dan Tiffin (1965) serta teori Maslow (1943). Umur dan tempoh lama bekerja pula didapati tidak mempengaruhi KKB pekerja secara signifikan.
Teng Hock Meng (1989) pula melakukan kajian untuk melihat keberkesanan kumpulan kawalan mutu (KKM) kerja ke atas KKB, morale dan ketidakhadiran kerja. Keputusan kajian menunjukkan tiada perbezaan di antara ahli KKM dan bukan KKM dari segi KKB, morale dan ketidakhadiran kerja. Ini kerana tidak terdapat korelasi yang signifikan di antara KKB, morale dan KKM dengan ketidakhadiran kerja.
Kajian KKB oleh Cheah Sau Wan (1995) adalah untuk melihat hubungan di antara KKM dengan kepuasan hidup dan kepuasan hidup mengikut kategori pekerjaan. Subjek terdiri daripada 40 orang pekerja kolar putih dan 40 orang pekerja kolar biru. Dapatan daripada kajian ini menunjukkan bahawa tidak wujud hubungan di antara KKB dengan kepuasan hidup dan juga tidak memberi kesan kategori pekerjaan ke atas hubungan tersebut. Begitu juga tidak wujud perbezaan KKB mengikut kategori pekerjaan tetapi wujudnya perbezaan kepuasan hidup mengikut kategori pekerjaan. Secara keseluruhannya didapati pekerja kolar putih mempunyai KKB yang sama dengan pekerja kolar biru tetapi mempunyai kepuasan hidup yang lebih tinggi daripada pekerja kolar biru.
Kajian yang dilakukkan oleh Fatimah Wati Halim dan Iran Herman (1997) adalah untuk melihat hubungan nilai kerja, prestasi kerja dan KKB di kalangan pekerja sektor awam dan swasta. Secara khususnya kajian ini ingin melihat adakah terdapat perbezaan nilai kerja, KKB dan prestasi kerja di kalangan pekerja-pekerja di sektor awam dan swasta. Keputusan kajian menunjukkan nilai kerja yang diukur dengan alat ukuran Survey of Work Values (SWV) dan KKB pekerja-pekerja di sektor awam dan swasta tidak berbeza secara signifikan. Sebaliknya nilai kerja yang diukur dengan alat ukuran Nilai Kerja Malaysia (NKM) dan prestasi kerja berbeza secra signifikan. Secara perbandingan nilai kerja (NKM) dan prestasi pekerja sektor awam adalah lebih tinggi berbanding dengan para pekerja sektor swasta.
Secara keseluruhannya kajian ini memperlihatkan bahawa min nilai kerja di sektor awam dan swasta yang diukur dengan alat ukuran SWV adalah sederhana. Sebaliknya min nilai kerja yang diukur dengan alat ukuran NKM adalah tinggi. Pekerja disektor awam mempunyai min nilai kerja yang lebih tinggi berbanding dengan pekerja-pekerja di sektor swasta. KKB pekerja-pekerja dikedua-dua sektor secara umunnya berada pada tahap sederhana. Namun begitu terdapat kehidupan bekerja pekerja di sektor swasta lebih tinggi daripada para pekerja disektor awam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan