Kajian lepas yang berkaitan dengan KKB banyak dijalankan di luar negeri berbanding dalam negeri. Sungguhpun demikian, kajian tentang kepuasan kerja didapati lebih banyak dijalankan baik di luar negeri mahupun di dalam negeri.
Kajian Lepas Di luar Negeri
Cacioppe dan Mock (1984) telah menjalankan kajian mengenai KKB pekerja status rendah dan pekerja status tinggi. Kajian ini dijalankan ke atas 5,979 pekerja daripada sejumlah organisasi sektor awam dan swasta di Australia. Kajian itu bertujuan untuk melihat perbezaan pemeringkatan di antara pekerja sektor awam dan swasta mengenai pengalaman kerja mereka, dengan menggunakan soal selidik yang dibentuk oleh Cacioppe (1980) iaitu The Quality of Work Experience Survey. Keputusan kajian ini menunjukkan bahawa pekerja awam memeringkatkan kualiti pengalaman kerja mereka secara signifikannya di bawah tahap pemeringkatan pekerja swasta. Pekerja status rendah dalam sektor swasta mempunyai markat yang lebih tinggi daripada pekerja status rendah dalam sektor awam, tetapi perbezaan ini lebih kecil daripada kes pekerja status tinggi. Mereka juga mendapati bahawa pekerja status tinggi mempunyai markat yang lebih tinggi dalam alat ukuran itu daripada pekerja status rendah.
Kajian oleh Lee, Mueller dan Miller (1981) pula mengkaji perhubungan antara jantina, status gaji, tahap pekerjaan dan kepuasan kerja. Seramai 831 orang pekerja lelaki dan 765 orang pekerja wanita telah menjawab soal selidik Triple Audit Opinion Survey. Pengkaji mendapati bahawa tahap pekerjaan adalah peramal kepuasan kerja yang lebih baik daripada jantina tahap pemakan gaji.
Kajian Dyer (1975) menunjukkan bahawa anggota-anggota persatuan pekerja lebih mementingkan isu-isu tradisional mereka daripada isu-isu KKB. Manakala kajian Holley (1981) pula mendapati bahawa subjek-subjek kajiannya mengutamakan usaha-usaha bersama antara persatuan mereka dengan pihak pengurusan dalam membincangkan isu-isu KKB (Sebastian 1983).
Di Amerika Syarikat kajian-kajian yang dilakukan adalah tentang program-program meningkatkan KKB. Ini telah dilakukan dibeberapa syarikat seperti General Motors pada tahun 1978 dan Bolivar pada tahun 1980. Program meningkatkan KKB dilakukan di General Motors disebabkan terdapat banyak masalah yang dihadapi oleh pihak pengurusan seperti kos pengeluaran dan prestasi merosot. Oleh itu pihak persatuan pekerja dan pihak pengurusan telah mengadakan perbincangan tentang cara-cara untuk membaiki dan mengatasi keadaan yang semakin hari semakin merosot. Pada tahun 1972 syarikat ini telah membuat penyusunan semula pekerjaan yang melibatkan pekerja-pekerja di syarikat itu.. Dengan itu sebuah jawatankuasa KKB telah ditubuhkan untuk melaksanakan program-program KKB. Selepas daripada pelaksanaan program itu syarikat General Motors telah menunjukkan tahap prestasi pekerjanya mula meningkat dari semasa ke semasa.
Program KKB di Harman International Industries Inc. di Bolivar, Amerika Syarikat pula dilaksanakan dengan kerjasama antara pihak pengurusan dengan persatuan pekerja syarikat tersebut. Objektif utama projek ini ialah untuk meningkatkan KKB pekerja-pekerjanya dan membaiki keberkesanan organisasi. Projek ini kemudiannya telah dinilai oleh Macy (1980) dan medapati terdapat peningkatan produktiviti pekerja dan kulaliti barangan syarikat itu. Selain itu kadar kemalangan dan ponteng kerja telah menurun. Keseluruhannya projek ini dianggpap berjaya dan membawa kesan positif.
Terdapat juga kajian-kajian yang berkaitan dengan aspek-aspek demokrasi industri, penyertaan pekerja, faktor-faktor persekitaran, pengkayaan kerja, tanggungjawab sosial dan kualiti kehidupan. Agervold dalam Sebastian (1983) telah membuat kajian penilaian projek demokrasi industri di Syarikat Arivika, Sweden. Hasil kajian beliau menunjukkan bahawa pekerja-pekerja syarikat lebih bersikap positif terhadap kerja mereka dan dapat menguasai kerja mereka.
Sebastian (1983) telah medapati dalam kajian yang dilakukan oleh Gavin dan Maynand (1975) mengenai tanggungjawab sosial organisasi bahawa pekerja-pekerja yang memandang positif terhadap peranan tanggungjawab sosial organisasi dalaman dan luaran akan menjadikan kepuasan mereka bertambah. Dan pekerja mempercayai bahawa ganjaran-ganjaran bagi kerja mereka akan bergantung kepada prestasi mereka.
Davis dan Cherns (1975) telah melakukan kajian untuk mengukur hubungan KKB dengan kualiti kehidupan. Keputusan kajian menunjukkan bahawa komponen-komponen yang kerap sekali disebut adalah keadaan psikologikal seseorang, persekitaran kerja, kesedaran tujuan kehidupan seseorang dan persekitaran sosial. Perkara yang paling memuaskan pekerja ialah hubungan mereka dengan rakan-rakan sekerja, cabaran kerja mereka dan autonomi kerja mereka. Dan perkara yang paling tidak memuaskan pekerja ialah hubungan mereka dengan penyelia, masalah-masalah dengan rakan-rakan sekerja dan persekitaran kerja yang kotor dan membosankan.
Bushe dalam Porras dan Silvers (1991) telah melakukan kajian penilaian (pemeriksaan) 5 projek KKB yang telah dilaksanakan di dalam organisasi besar. Keputusan kajian menunjukkan projek KKB yang menggunakan organisasi parallel mempunyai prestasi yang lebih baik daripada projek yang melibatkan kumpulan mutu.
Bocialetti (1987) dalam kajiannya telah membuat penilaian teknik KKB di kilang memproses logam. Beliau telah mendapati pekerja muda lebih puas dengan rawatan KKB kerana ianya membenarkan mereka mengelak dari sistem senioriti dan hubungan berlawanan di antara pengurusan dan pekerja tua. Ondrack dan Evans (1987) turut mengkaji kesan KKB dengan perlaksanaan projek rekabentuk semula kilang industri petrolkimia di Kanada. Beliau telah mendapati tidak ada perbezaan sama ada pengkayaan kerja atau kepuasan antara tradisional dan KKB.
Kesan KKB ke atas organisasi kecil pula telah dilakukan oleh Sorenson et al (1985) dan mendapti kesannya berlaku perubahan positif dalam sikap dan prestasi selepas tempoh 4 tahun. Keputusan ini mencadangkan rawatan KKB yang lebih kerap mempunyai kesan positif terhadap sikap tetapi kesan prestasi sedikit sebanyak lebih bercampur.
Kajian oleh Sonnenstuhl (1988) untuk melihat perbandingan antara program bantuan pekerja (EAP), program meningkatkan kesihatan pekerja (HPP) dan kualiti kehidupan bekerja (QWL/KKB) dan kesannya ke atas penyalahgunaan dan pergantungan kepada alkohol. Keputusan kajian menunjukkan ketiga-tiga program mempunyai matlamat yang sama untuk memperbaiki pekerja supaya berada dalam keadaan baik dan meningkatkan produktiviti. Kesemuanya berperanan dengan bentuk perbezaan pendekatan tentang apa yang perlu diubah dalam organisasi kerja dan perbezaan orientasi yang menghalang dalam rawatan penyalahgunaan alkohol. Walaupun begitu perlu perkongsian kerjasama antara program EAP, HPP dan KKB dalam mengenalpasti faktor tempat kerja yang berhubungan dengan masalah minuman keras dan membentuk beberapa langkah untuk mengatasi masalah tersebut.
Trist (1986) membuat tinjauan untuk melihat perlaksanaan program KKB dan pembangunan komuniti di Jamestown. Hasil kajiannya mendapati kesukaran dalam menyebarluas dan mengembangkan pembaharuan program KKB dari satu organisasi kepada organisasi yang lain. Walaubagaimanapun projek tersebut bejaya dilaksanakan dan telah membantu meningkatkan keberkesanan organisasi dan menjadikan suasana bekerja lebih berfaedah.
Kajian Lepas Di luar Negeri
Cacioppe dan Mock (1984) telah menjalankan kajian mengenai KKB pekerja status rendah dan pekerja status tinggi. Kajian ini dijalankan ke atas 5,979 pekerja daripada sejumlah organisasi sektor awam dan swasta di Australia. Kajian itu bertujuan untuk melihat perbezaan pemeringkatan di antara pekerja sektor awam dan swasta mengenai pengalaman kerja mereka, dengan menggunakan soal selidik yang dibentuk oleh Cacioppe (1980) iaitu The Quality of Work Experience Survey. Keputusan kajian ini menunjukkan bahawa pekerja awam memeringkatkan kualiti pengalaman kerja mereka secara signifikannya di bawah tahap pemeringkatan pekerja swasta. Pekerja status rendah dalam sektor swasta mempunyai markat yang lebih tinggi daripada pekerja status rendah dalam sektor awam, tetapi perbezaan ini lebih kecil daripada kes pekerja status tinggi. Mereka juga mendapati bahawa pekerja status tinggi mempunyai markat yang lebih tinggi dalam alat ukuran itu daripada pekerja status rendah.
Kajian oleh Lee, Mueller dan Miller (1981) pula mengkaji perhubungan antara jantina, status gaji, tahap pekerjaan dan kepuasan kerja. Seramai 831 orang pekerja lelaki dan 765 orang pekerja wanita telah menjawab soal selidik Triple Audit Opinion Survey. Pengkaji mendapati bahawa tahap pekerjaan adalah peramal kepuasan kerja yang lebih baik daripada jantina tahap pemakan gaji.
Kajian Dyer (1975) menunjukkan bahawa anggota-anggota persatuan pekerja lebih mementingkan isu-isu tradisional mereka daripada isu-isu KKB. Manakala kajian Holley (1981) pula mendapati bahawa subjek-subjek kajiannya mengutamakan usaha-usaha bersama antara persatuan mereka dengan pihak pengurusan dalam membincangkan isu-isu KKB (Sebastian 1983).
Di Amerika Syarikat kajian-kajian yang dilakukan adalah tentang program-program meningkatkan KKB. Ini telah dilakukan dibeberapa syarikat seperti General Motors pada tahun 1978 dan Bolivar pada tahun 1980. Program meningkatkan KKB dilakukan di General Motors disebabkan terdapat banyak masalah yang dihadapi oleh pihak pengurusan seperti kos pengeluaran dan prestasi merosot. Oleh itu pihak persatuan pekerja dan pihak pengurusan telah mengadakan perbincangan tentang cara-cara untuk membaiki dan mengatasi keadaan yang semakin hari semakin merosot. Pada tahun 1972 syarikat ini telah membuat penyusunan semula pekerjaan yang melibatkan pekerja-pekerja di syarikat itu.. Dengan itu sebuah jawatankuasa KKB telah ditubuhkan untuk melaksanakan program-program KKB. Selepas daripada pelaksanaan program itu syarikat General Motors telah menunjukkan tahap prestasi pekerjanya mula meningkat dari semasa ke semasa.
Program KKB di Harman International Industries Inc. di Bolivar, Amerika Syarikat pula dilaksanakan dengan kerjasama antara pihak pengurusan dengan persatuan pekerja syarikat tersebut. Objektif utama projek ini ialah untuk meningkatkan KKB pekerja-pekerjanya dan membaiki keberkesanan organisasi. Projek ini kemudiannya telah dinilai oleh Macy (1980) dan medapati terdapat peningkatan produktiviti pekerja dan kulaliti barangan syarikat itu. Selain itu kadar kemalangan dan ponteng kerja telah menurun. Keseluruhannya projek ini dianggpap berjaya dan membawa kesan positif.
Terdapat juga kajian-kajian yang berkaitan dengan aspek-aspek demokrasi industri, penyertaan pekerja, faktor-faktor persekitaran, pengkayaan kerja, tanggungjawab sosial dan kualiti kehidupan. Agervold dalam Sebastian (1983) telah membuat kajian penilaian projek demokrasi industri di Syarikat Arivika, Sweden. Hasil kajian beliau menunjukkan bahawa pekerja-pekerja syarikat lebih bersikap positif terhadap kerja mereka dan dapat menguasai kerja mereka.
Sebastian (1983) telah medapati dalam kajian yang dilakukan oleh Gavin dan Maynand (1975) mengenai tanggungjawab sosial organisasi bahawa pekerja-pekerja yang memandang positif terhadap peranan tanggungjawab sosial organisasi dalaman dan luaran akan menjadikan kepuasan mereka bertambah. Dan pekerja mempercayai bahawa ganjaran-ganjaran bagi kerja mereka akan bergantung kepada prestasi mereka.
Davis dan Cherns (1975) telah melakukan kajian untuk mengukur hubungan KKB dengan kualiti kehidupan. Keputusan kajian menunjukkan bahawa komponen-komponen yang kerap sekali disebut adalah keadaan psikologikal seseorang, persekitaran kerja, kesedaran tujuan kehidupan seseorang dan persekitaran sosial. Perkara yang paling memuaskan pekerja ialah hubungan mereka dengan rakan-rakan sekerja, cabaran kerja mereka dan autonomi kerja mereka. Dan perkara yang paling tidak memuaskan pekerja ialah hubungan mereka dengan penyelia, masalah-masalah dengan rakan-rakan sekerja dan persekitaran kerja yang kotor dan membosankan.
Bushe dalam Porras dan Silvers (1991) telah melakukan kajian penilaian (pemeriksaan) 5 projek KKB yang telah dilaksanakan di dalam organisasi besar. Keputusan kajian menunjukkan projek KKB yang menggunakan organisasi parallel mempunyai prestasi yang lebih baik daripada projek yang melibatkan kumpulan mutu.
Bocialetti (1987) dalam kajiannya telah membuat penilaian teknik KKB di kilang memproses logam. Beliau telah mendapati pekerja muda lebih puas dengan rawatan KKB kerana ianya membenarkan mereka mengelak dari sistem senioriti dan hubungan berlawanan di antara pengurusan dan pekerja tua. Ondrack dan Evans (1987) turut mengkaji kesan KKB dengan perlaksanaan projek rekabentuk semula kilang industri petrolkimia di Kanada. Beliau telah mendapati tidak ada perbezaan sama ada pengkayaan kerja atau kepuasan antara tradisional dan KKB.
Kesan KKB ke atas organisasi kecil pula telah dilakukan oleh Sorenson et al (1985) dan mendapti kesannya berlaku perubahan positif dalam sikap dan prestasi selepas tempoh 4 tahun. Keputusan ini mencadangkan rawatan KKB yang lebih kerap mempunyai kesan positif terhadap sikap tetapi kesan prestasi sedikit sebanyak lebih bercampur.
Kajian oleh Sonnenstuhl (1988) untuk melihat perbandingan antara program bantuan pekerja (EAP), program meningkatkan kesihatan pekerja (HPP) dan kualiti kehidupan bekerja (QWL/KKB) dan kesannya ke atas penyalahgunaan dan pergantungan kepada alkohol. Keputusan kajian menunjukkan ketiga-tiga program mempunyai matlamat yang sama untuk memperbaiki pekerja supaya berada dalam keadaan baik dan meningkatkan produktiviti. Kesemuanya berperanan dengan bentuk perbezaan pendekatan tentang apa yang perlu diubah dalam organisasi kerja dan perbezaan orientasi yang menghalang dalam rawatan penyalahgunaan alkohol. Walaupun begitu perlu perkongsian kerjasama antara program EAP, HPP dan KKB dalam mengenalpasti faktor tempat kerja yang berhubungan dengan masalah minuman keras dan membentuk beberapa langkah untuk mengatasi masalah tersebut.
Trist (1986) membuat tinjauan untuk melihat perlaksanaan program KKB dan pembangunan komuniti di Jamestown. Hasil kajiannya mendapati kesukaran dalam menyebarluas dan mengembangkan pembaharuan program KKB dari satu organisasi kepada organisasi yang lain. Walaubagaimanapun projek tersebut bejaya dilaksanakan dan telah membantu meningkatkan keberkesanan organisasi dan menjadikan suasana bekerja lebih berfaedah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan